بدون مراجعه به شركت ها سود را بگیریم

از سوي ديگر در بسياري از موارد هر شركتي بانك دلخواه خود را به سهامدارانش معرفي مي كند كه لازم است سرمايه گذاران براي دريافت سود سهامشان در بانك هاي متعددي حساب باز نمايند. حال آنكه سود سهام برخي شركت ها در برخي موارد آنچنان ناچيز است كه سهامدار را از افتتاح حساب و يا مراجعه حضوري جهت دريافت سود منصرف مي سازد. اين فرآيند در پرداخت سود سهام در حالي سپري مي شود كه تمامي نقل و انتقالات بين بانكي از طريق شماره شباي بانكي امكان پذير است. از اين رو لازم به نظر مي رسد تا سيستم متمركزي در يك نهاد مثلاً شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه طراحي و راه اندازي شود تا بتوان مشكلات موجود در وصول عوايد سهامداران را مرتفع كرد.

در همين ارتباط مدير عامل شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه در گفتگو با خبرنگار بورس نيوز اظهار داشت: براي بررسي اين موضوع بهتر است نگاهي به الگوهاي جهاني داشته باشيم. در دنيا پرداخت سود از سوي يك متولي يا خزانه دار صورت مي گيرد كه در سيستم برخي بازارهاي سرمايه اين نقش را بانك ها و يا نهادهاي مالي ديگري همچون شركت هاي كارگزاري ايفا مي كنند.

حامد سلطاني نژاد افزود: در دنيا اين متوليان هستند كه مديريت و نظارت بر دارايي و متعلقات مرتبط با آن اعم از سود پرداختي و يا افزايش ميزان مالكيت فرد از طريق افزايش سرمايه شركت ها را براي سرمايه گذاران بر عهده دارند. بطوريكه اين متوليان حساب هستند كه عوايد سرمايه گذار را دريافت و به حساب ذي نفع واريز مي كنند؛ در نتيجه خود فرد دغدغه پيگيري هاي لازم جهت دريافت سود سهام را ندارد. حال آنكه در ايران هنوز چنين متولياني فعال نيستند. چراكه بازار سرمايه ايران از ابتدا با ساختار كارگزار محور شكل گرفته و لازم است به اين سمت حركت كنيم كه بانك ها و يا شركت هاي كارگزاري را به عنوان متولي بپذيريم.

اين مقام مسئول با بيان اينكه چنين هدفي هم اكنون در CDS  در حال پيگيري است، اظهار داشت: در طرح اوليه با در نظر گرفتن مشوق هايي براي ناشران بابت پرداخت سود سهامداران از طريق شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، سعي شد تا توزيع سود به صورتي متمركز از سوي CDS انجام شود. هرچند تاكنون تنها تعداد كمي از ناشران از اين طرح استقبال كرده اند.

وي ادامه داد: يكي از دلايل عدم استقبال ناشران از طرح مذكور اين است كه شركت ها سعي دارند به حق، از دارايي سهامداران خود بيشترين منفعت را داشته و از آن استفاده كنند. چراكه شركت هاي توليدي و نيز سرمايه گذاري ها به طور معمول منابع مالي را راكد نگه نمي دارند و به نحو احسن به دنبال حداكثر كردن منافع سهامداران هستند.

وي با اعلام اين خبر كه حركت به سمت نظام مند شدن و پياده كردن ساختار متولي محور در برنامه هاي آتي CDS قرار گرفته، عنوان كرد: اخيراً در CDS بررسي طرحي شروع شده تا با بانك هايي كه متقاضي حضور در فرآيند تسويه معاملات سهام هستند، تفاهم نامه امضاء كنيم و پس از آن در اتاق پاياپاي و CDS از آنها به عنوان خزانه دار و يا همان متولي مالي استفاده كنيم. اما اين طرح در مراحل اوليه بوده و نياز به فراهم ساختن ساختارهاي قانوني و نيز زيرساخت هاي IT دارد.


سود در بازار سهام چقدر است

سلطاني نژاد استقبال بانك ها از اجراي اين طرح را پيش بيني كرد و گفت: انعقاد قراردادهايي تحت اين عنوان مي تواند انگيزه اي براي بانك ها باشد تا از طريق پياده سازي اين طرح بتوانند منابع مالي ناشي از پرداخت سود به سهامداران را به سمت خود جذب كنند. تاكنون نيز با يك بانك تفاهم نامه امضا شده و تعدادي از بانك ها نيز به دنبال آغاز همكاري و ارايه خدمات جديد به سرمايه گذاران و سهامداران هستند.

وي در خصوص پرداخت سود سهام از طريق شماره شباي بانكي سهامدار بدون در نظر گرفتن نوع حساب بانكي فرد گفت: اينكه سهامدار براي دريافت سود هر شركتي بخواهد از طريق مراجعه حضوري، ارسال فرم دريافت سود سهام به شركت و يا افتتاح حساب در بانك هاي مختلف اقدام كند، چندان صحيح نبوده و سهامدار را با مشكل مواجه مي سازد. از اين رو با توجه به توسعه بازار سرمايه، بايستي تمهيدات لازم جهت رفع هرچه سريع تر دغدغه هاي سهامداران انديشيده شود.

مدير عامل شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه پيرامون زمان اجراي اين طرح خاطرنشان كرد: اجراي طرح مذكور نيازمند همكاري بانك ها و تصويب قوانين لازم است. از اين رو تحقق اين هدف گذشت زمان را مي طلبد.

وي در خاتمه سخنان خود با تأكيد بر اينكه CDS تنها عضو غير بانكي سامانه اتاق پاياپاي بانك مركزي – ACH – است، گفت: طبق آمار موجود براي سال گذشته، سود 90 هزار نفر از سهامداران حدود 10 تا 15 ناشر بورسي و فرابورسي اعم از سود سهام و اوراق مختلف از طريق CDS با سرعت و بدون نياز به مراجعه حضوري سرمايه گذاران توزيع شد. اما در آينده مي توان با در نظر گرفتن الزامات قانوني و با فراهم شدن شرايط مقتضي، نظامي يكپارچه را در فرآيند پرداخت سود به سهامداران پايه ريزي كرد تا مشكلات و دغدغه هاي كنوني سرمايه گذاران نيز هرچه سريع تر مرتفع گردد.


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : عضو غير بانكي , افزايش سرمايه شركت , منابع مالي ,

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته

» منظور از سهام ممتاز چیه؟ »» سه شنبه 05 آذر 1398
» چه سهامي براي خريد مناسبه »» پنجشنبه 30 آبان 1398
» کسب درآمد ماهیانه در بورس »» شنبه 25 آبان 1398
» بدون مراجعه به شركت ها سود را بگیریم »» دوشنبه 20 آبان 1398
» تاثیركاهش نرخ سود بانكي بر بازارها »» چهارشنبه 15 آبان 1398
» ترخيص كردن جنس از گمرك تركيه »» جمعه 10 آبان 1398
» وارد کردن کالا از کیش »» سه شنبه 07 آبان 1398
» چطور جنس قاچاق وارد کشور مي شود »» شنبه 04 آبان 1398
» وارد کردن جنس از کشورهای خارجی »» چهارشنبه 01 آبان 1398
» وارد کردن کالا از تایلند »» یکشنبه 28 مهر 1398